Salam
Seperti biasa, awal pagi tadi jam 5, aku telah bangun bersiap untuk berjualan di TAMU AHAD. (Hari ini cuti..PMS :-)..itupun mau bagi tahu kah?). Dengan harapan, hari ini akan lakulah shawl-shawl, pashmina dan anak tudung aku tuh. Walaupun semangat nda setinggi seperti mula-mula aku menceburkan diri dalam aktiviti menjual tudung ini, tapi aku gagahkan juga, bersama doa bahawa hari ini mentari akan bersinar kembali. Maklum bung, minggu ini, orang masih banyak duit, lagipun mau dekat cuti sekolah pula.
Tunggu punya tunggu dengan muka yang manis, senyuman nda berapa manis sebab belum sarapan. Nasiblah Abah JnJ yang setia menghantar dan mengambil MamaJnJ, membelikan nasi lemak buat mengalas perut sebelum bertarung dengan panas mentari.
Well..well..well..
Dalam pukul sembilan, masih belum ada orang menjeling jualan aku tuh. Tiba-tiba..ada seorang adik manis ni datang ngan adik dia.. Last-last dia capai satu, aku pujuklah beli dua, tapi dia tak mau..hehehe..tiba-tiba adik dia datang ngan mak dia..aku pun terus KAGET BUNG..daripada harga RM14 shawl jojet tu terus turun ke RM12.00 takpa..takpa..bakal adik IPARku..hehehe..peace-peace BIBI….luv ya girl!. There go my 1ST CUSTOMER…
Lepas tu aku semakin kebosanan. Hari makin meninggi. Bahang matahari semakin menusuk-nusuk kulit mukaku. Akupun berjalan-jalan ke sebelah gerai. Ya Allah!..Haaaa..itulah padahnya, kalau HATI TU NDA KUAT. Kaaan, sudah membeli baju bundle..TIGA HINGGIT…AMBIK DUA, 5 HINGGIT. Aku beli cardigan bundle dan dress..mak aihh..memang hati aku nda kuat kalau nampak benda-benda macam tu. BUNDLE OKEH BUNDLE…nda kisahlah orang mau kata apa..aku lebih suka pakai bundle daripada baju berjenama. Haaa tu dia melalut lagi Mama JnJ ni.
Okehlah..tidak lama kemudian datang jugalah ‘KAKAK’ dua orang. Dia suruh panggil MAKCIK. Tapi aku mau panggil KAKAK juga. Adakah patut dia boleh pujuk aku beli SHAWL 1 dan PASHMINA JARING 1 tu RM8..CIK KAKAK atau CIK MAKCIK..aku beli tu 10 HINGGIT satu tau..kos POS lagi RM10….matilah aku meniaga macam ni..CAYAQ..CAYAQ..bukan aku yang mencayaqkan dorang tapi dorang mencayaqkan aku dengan pujukan untuk mengurangkan harga tu. Ndapalah..aku bagilah.. juga dia 2 tu RM9 (Ni kalau kakak aku tahu memang aku kena HAMBUR, sebab aku ni TERLAMPAU PEMURAH)…
So, nda lama kemudian,…datanglah budak dari senanjung kali. Dia boleh minta harga RM8, adihhh aku terus tanya dia…dik..dik beli shawl kat sana berapa?..RM8 kak..aiseh..kalau sampai kat sini, harga dah lain dik…so aku bagi dia RM11.50 dia ambik dua lai. Adeh..camanalah aku nak meniaga ni…adih..dih,,.dih..dih..

Kira-kiranya kalau nda silap 4 shawl terjual, 1 pashmina, pastu ada orang bayar lagi tudung…emmm dapatlah 120..hehehe..rezeki-rezeki..haa kan..langit nda selalunya mendung, terutamanya masa minggu-minggu lepas gaji tu. Minggu depan, Insya Allah…walau apa pun ketentuanNya, aku terima. Okai, no more talking..after this..lain isu okeh.

(Actually, aku kat rumah mentua..line digi okeh sikit nih 🙂  )

Tu jak..sori entri nda best–cerita pasal aku lagi..

Singing Off –aiseh.. Signing Off para-para SAKURA!!

About mamajnjnj@anangsue

Orang.Kampungan

Tinggalkan Jawapan

